12月11日(水) 【会場】 日仏会館ホール(会場図)
F プログラム 知は力なり ~自然、科学、宇宙の世界~
- 13:00
- 文部科学大臣賞
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Minister's Award
Eternal Return -いのちを継ぐもの- (39分)
Eternal Return -Inherited Life- (39min.)
- 製作:
- (有)ライブ
祖父の死をきっかけに少女は子どもの頃、祖父から聞いた宇宙の話を思い出す。広大な宇宙空間で繰り返される“星の生と死”。いのちの意味を考えるフルドームプラネタリウム映像。
- Production:
- LIVE Company Ltd.
The death of her grandfather triggers childhood memories for Haruka of stories she heard about the universe. The first stars that formed in the universe shone brightly, giving birth to new atoms that dispersed throughout the universe when the stars collapsed. Billions of years later, the sun and earth were formed paving the way for new life to begin. Recollecting her memories, Haruka realizes her grandfather's hidden message in the stories.
- 13:40
- 部門優秀賞【ソーシャル・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Social Communications
濤沸湖 生命のゆりかご (13分)
Lake Tofutsu A True Cradle of Life (13min.)
- 製作:
- 北海道映像記録(株)
- クライアント:
- 北海道
オホーツク海沿岸に位置する濤沸湖は海水と淡水が混じり合う汽水湖。ラムサール条約登録の湿地、国指定の鳥獣保護区にもなっている湖に飛来する渡り鳥や生息する動植物を四季通じて追う。
- Production:
- Hokkaido EIZO KIROKU co.,ltd.
- Client:
- HOKKAIDO GOVERNMENT
Lake Tofutsu is a brackish-water lake, where a wide range of flora and fauna can be found in and around its brackish waters. This provides a wide variety of food, and other aspects of the lake, such as its depth and wide wetland and forests around the lake, make Lake Tofutsu a safe and ideal ground for wild birds. This documentary follows the four seasons of the lake offering temporary home to a wide array of migratory birds.
- 13:55
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
38億年の英知を活かせ!“自然に学ぶものづくり”が未来を創る (28分)
Utilize the wisdom of 3.8 billion years! The future will be created by "Manufacturing Based on Innovations Inspired from Nature". (28min.)
- 製作:
- (株)日経CNBC
- クライアント:
- 積水化学工業(株)
2012年10月に開催された「自然に学ぶものづくりフォーラム」で発表された研究の中から、生物や植物の形や構造を工業製品などに応用する「生物模倣技術」の最前線を紹介する。
- Production:
- Nikkei CNBC Japan, Inc.
- Client:
- SEKISUI CHEMICAL CO.,LTD.
There is growing interest in the study of biomimetic, the science of applying shapes and structures of living organisms and plants to industrial products. "Innovations Inspired by Nature", such as, development of various materials based on water repellent structures of lotus leaves, could open a path to an environment-friendly new technology. Sekisui Chemical supports researches in this field, offering financial assistance since 2002. This film introduces projects conducted by researchers and explores the future possibilities of the science based on a forum hosted by the company.
- 14:25
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
錯覚から人を知る 計算錯覚学の世界 (45分)
The World of Computational Illusion (45min.)
- 製作:
- (株)イメージサイエンス
- クライアント:
- (独)科学技術振興機構(CREST,計算錯覚学の構築)
「だまし絵」は人が錯覚することを意識させるが、実は、人はいろいろな場面で錯覚している。この映像は7人の「計算錯覚学」の研究者が登場して様々な錯覚を解き明かす。
- Production:
- IMAGE SCIENCE, INC.
- Client:
- Japan Science and Technology Agency, CREST, Computational Illusion
Why are people deceived by illusionistic paintings? A study into this art has paved the way to a new illusion-type art. In this film, 7 researchers unveil the secret to various types of false illusions, like how highway traffic jams are largely influenced by false illusions created by the driver. Other topics include new software development based on perceptual illusions such as taste and hearing, misperceptions when our brain makes mistakes and illusions that affect our decision making.
- 15:10
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
宇宙人 Episode001~009 (5分×9本)
UCHU BITO (5min.9episodes.)
- 製作:
- (株)東北新社
- クライアント:
- (株)ヒストリーチャンネル・ジャパン
JAXA(宇宙航空研究開発機構)で働く人々を追った5分のミニ番組。人工衛星のプロジェクトマネージャーや新人の宇宙飛行士など、それぞれの人にとって「宇宙」とは何か。
- Production:
- TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION
- Client:
- The History Channel Japan Corp.
The film is series of short episodes of people working at JAXA, Japan Aerospace Exploration Agency. By spotlighting some of the many jobs at JAXA from different angles, JAXA is introduced in a new light. Workers such as; the project manager of the Epsilon Launch Vehicle, a researcher stationed in frigid areas to analyze satellite data and a novice astronaut who has just passed the test all contribute to JAXA's mission in own their different ways. The film focuses on the people who devote their lives to the mission to explore space.
G プログラム 変貌するコーポレート・コミュニケーション
- 16:00
- 部門優秀賞【ソーシャル・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Social Communications
薪とカンタとじいじいと。 (16分)
Firewood, Kanta & Grandpa (16min.)
- 製作:
- 太陽企画(株)
- クライアント:
- 東邦ガス(株)
ある雪深い村の外れにカンタという男の子とお爺さんが住んでいた。ある日、お爺さんが病気で寝込み、家の中の薪が底をつく。エネルギーの大切さを考える立体アニメーション。
- Production:
- Taiyo Kikaku Co.,Ltd.
- Client:
- TOHO GAS Co., Ltd.
A puppet animated film of a story taking place in a mountain village in Japan. Kanta and his grandpa live in the outskirts of a snowy village. One day in winter when grandpa is sick in bed, they run out of firewood stocked in the house. Kanta musters up all his courage to fetch firewood from the woodshed in the middle of the night, so that his grandpa can stay warm. Through this experience he realizes how precious firewood is and the deep love of his grandpa. A film that triggers awareness of the importance of energy.
- 16:15
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
DNPメッセージ映像 「手が創り出すもの」 (5分40秒)
DNP Message 2012 (5min.40sec.)
- 製作:
- (株) DNP映像センター
- クライアント:
- 大日本印刷(株)
「創業の志」「伝える」「夢」「空気」の4つのキーワードをもとに、モノを創り出す「手」をモチーフに新しい時代に向けた企業のポテンシャルをコンセプチュアルに表現した映像。
- Production:
- DNP AV Center Co., Ltd
- Client:
- Dai Nippon Printing Co., Ltd.
"The hand," the creator of all things, is used as a motif to portray a variety of unusual images. This film's uniqueness paves the way to a new era of creativity. The company history is told not in chronological order, as typically done with technology companies, but is introduced by 4 keywords; "Founding Aspiration," "Communication," "Dreams" and "Space." The unpredictable future is expressed in a conceptual way and succeeds in putting everything together so that "it all makes sense" at the end.
- 16:25
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
KEEP WALKING THEATRE (37分 ※6本中3本を上映)
(37min.)
- 製作:
- (株)博報堂プロダクツ
- クライアント:
- キリン・ディアジオ(株)
Johnnie Walkerのブランドスローガン「Keep Walking」を映像化し、メッセージとして届けるプロジェクト。山下敦弘、児玉裕一、西川美和監督などが制作に参加。
- Production:
- HAKUHODO PRODUCT'S INC.
- Client:
- Diageo Kirin Company Limited
After the Great East Japan Earthquake of 2011, Johnnie Walker's "Keep Walking" campaign was adapted to the project "Keep Walking Theater" to relay messages of hope on film for the people and future of Japan. Six of Japan's leading film directors contributed to the cause by creating original short films which have been released for viewing on the internet.
- 17:00
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
マルハニチロ食品 宇都宮工場紹介VTR (3分21秒)
Maruha Nichiro Foods, Inc. Utsunomiya Plant Promotion Video (3min.21sec.)
- 製作:
- (株)電通テック / (株)ピーファイル
- クライアント:
- (株)マルハニチロ食品
ソーセージの製造工程をミュージックビデオ風に紹介。ボーカル以外はすべて本物の工場の職員が出演。始めて観た人にも耳に残るメロディーで楽しく学べる工場紹介映像。
- Production:
- DENTSU TEC INC. / P FILE INC.
- Client:
- Maruha Nichiro Foods, Inc.
A music video introducing the making of fish sausages at Maruha Nichiro Foods Plant in Utsunomiya. While visually showing the production process, the lyrics do all the explanation. The unforgettable catchy melody and humorous choreography will put a smile on your face. Apart from the vocalist, the casts are all real workers at the factory.
- 17:05
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
腸内フローラ その神秘なる世界 (13分)
The Mysterious World of Intestinal Flora (13min.)
- 製作:
- (株)電通クリエーティブX
- クライアント:
- (株)ヤクルト本社
無人の研究室から始まる、腸内細菌たちの摩訶不思議な「腸内フローラ」の世界。「腸内フローラ」がいかにヒトの健康に関わるかを訴求する遊び心溢れるPR映像。
- Production:
- Dentsu Creative X Inc.
- Client:
- Yakult Honsha Co.,Ltd.
What appears as an empty laboratory turns out to be an "intestinal flora classroom" where intestinal bacteria roam freely about. Basic information and latest findings on intestinal flora are illustrated in this "classroom," introducing its extraordinary world told from an intestinal bacteria's perspective, subjective views of the camera and messages from "witnesses."
- 17:20
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
α-13 レースレプリカラジアル (5分40秒)
α-13 race replica radial (5min.40sec.)
- 製作:
- (株)ディーヴァ
- クライアント:
- 住友ゴム工業(株)
新開発されたスポーツタイヤの性能をビジュアルに紹介。サイドカーによるローアングル併走やハイスピード撮影を駆使し、スタイリッシュに伝える。
- Production:
- DIVA INC.
- Client:
- Sumitomo Rubber Industries, Ltd.
Out of the wide range of two-wheeler tires produced by Dunlop, the α series are high-end products designed especially for use on the circuit. Key characters are its superb grip that is essential in circuit racing and turning performance that gives precise feedback to the rider when turning corners. Using computer graphics and high speed photography, the film takes the viewers on a high speed race that traces a perfect imaginary line on the circuit course.
- 17:25
- 優秀作品賞(準グランプリ)
Excellent Film Award (Semi-Grand Prix)
ホワイトエッセンス ~挑戦~ (31分)
How to grow your employees (31min.)
- 製作:
- メディアフォーユー(株)
- クライアント:
- (株)エイ・アイ・シー
歯を白くするホワイトニングを全国92店舗で展開するホワイトエッセンス。新宿店で一人の歯科衛生士がセラピストとしてデビューする姿を通じて、内部からしか知り得ない徹底した顧客満足主義を描いたドキュメンタリー。
- Production:
- media for you inc.
- Client:
- AIC.,inc
Specializing in teeth whitening, White Essence is a chain dental clinic with 92 stores nationwide. Their strong devotion to customer satisfaction has made them No. 1 in the business. This film documents the training of a newly hired dental hygienist, revealing the clinic's efforts to educate their employees to gain customer satisfaction.
- 18:00
- 最優秀作品賞(グランプリ)
Best Film Award(Grand Prix)
ダイハツコペン3D (9分33秒)
DAIHATSU COPEN 3D (9min.33sec.)
- 製作:
- (株)東北新社
- クライアント:
- ダイハツ工業(株)
2012年8月に閉鎖された、ダイハツ大阪池田「コペン」工場。その最終稼働週に密着撮影を敢行し、“職人たちの達成感と寂寥感”を克明に映し出した3Dドキュメンタリー。
- Production:
- TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION
- Client:
- DAIHATSU MOTOR CO., LTD.
The Daihatsu "Copen" factory in Ikeda City of Osaka closed in August 2012. It was a factory unlike any other. It was where the world's one and only light motor sports cars were manufactured. This 3D film, closely covering the last week of the factory before closedown, was shot to pass on the unique manufacturing process and professionalism to future generations. The film is not simply a documentation of the manufacturing process, but succeeds in capturing the ambience of a closing factory and the emotions of fulfillment and emptiness of the craftsmen.
表彰式
- [日時]
- 2013年12月6日(金)
13時30分開始 - [会場]
- 国立新美術館講堂
上映会
- [日時]
- 2013年12月9日(月)-11日(水)
13時開始(10日のみ13時30分開始) - [会場]
- 日仏会館ホール
沖縄、大阪、札幌は、受賞作品の中から10作品程度の上映となります。2014年1月~2月の開催を予定しています。
上映会
- [日時]
- 2013年12月10日(火)
19時開始 - 2013年12月11日(水)
18時30分開始 - [会場]
- 日仏会館ホール
- 文部科学省 経済産業省
- 東京都 映像産業振興機構
- 日本映画テレビ技術協会
- 日本アド・コンテンツ制作社連盟
- 日本ポストプロダクション協会
- 日本映画撮影監督協会
- 日本映画テレビ照明協会
- 高度技術社会推進協会
- 毎日新聞社 読売新聞社
- 日本経済新聞社
- 映像新聞社 ユニ通信社
- (順不同)
- 助成:芸術文化振興基金
- 公益社団法人 映像文化製作者連盟
- TEL 03-3662-0236