上映作品

11月18日(火)【会場】 シネマート六本木(会場図

A プログラム さまざまな“生”をみつめて

  • 10:15
  • 部門優秀賞【ソーシャル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Social Communications

わこう村 和光保育園の子どもたち 子どもが主役の子ミュニティ保育 (60分)
Children as Protagonists in the Wakoh Village Community:Life of Children at Wakoh Day Nursery (60min.)

わこう村 和光保育園の子どもたち 子どもが主役の子ミュニティ保育

製作:
(株)グループ現代
クライアント:
(一財)日本児童教育振興財団

1957年開園のわこう保育園。恵まれた自然の中で「本物の遊び」をする子どもの心は、ときめき、輝く。子どもとじっくり向き合い、自発性を引き出そうとする保育の現場を記録する。

Production:
Group Gendai Films Co., Ltd.
Client:
The Foundation for the Advancement of Juvenile Education in Japan

Wako Nursery opened its gates in 1957. Everywhere you look are ideas that delight children's hearts. There is a pool constructed by their fathers, bonfires, trips to the mountain, explorations, and trips to the nearby sea where children can play amidst the waves. This environment blessed with nature allows children to "truly play." The nursery teachers interact closely with the children, encouraging their spontaneity. In Wako village, children are the main focus of the new community: a kids' community.

  • 11:16
  • 部門優秀賞【ソーシャル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Social Communications

最期の願い どうする 自宅での看取り (26分)
Last Hope, What We Should Do to Attend Someone's Deathbed at Home (26min.)

最期の願い どうする 自宅での看取り

製作:
(株) 映学社

岐阜県養老町にある船戸クリニックは、700人もの高齢者が在宅で最期を迎えるのに立ち会ってきた。患者である小寺すみ子さんの在宅ケアを追いながら終末期医療の在り方を考える。

Production:
EIGAKUSYA CO.,LTD.

This film looks at home caregiving strategies. Funato Clinic, located in Yoro, Gifu Prefecture, has stood at the deathbeds of 700 senior citizens for 20 years. One patient, Sumiko Kodera, has been in the home care program for two months. She has been complaining more and more of her pains, worrying her husband. This film follows the Koderas as they face the question of what it means to live and die with dignity.

  • 11:43
  • 文部科学大臣賞
    Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Minister's Award

秋桜の咲く日 (34分)
The Day Cosmos Bloom (34min.)

秋桜の咲く日

製作:
東映(株)
クライアント:
北九州市 / 北九州市教育委員会 / 北九州市人権問題啓発推進協議会

特別養護老人ホームを舞台にアスペルガー症候群の新入り介護士の若者と彼を取り巻く先輩介護士や入所者とのコミュニケーションを通じて、発達障害のある人の生きづらさや痛みを描く。

Production:
TOEI COMPANY,LTD.
Client:
Kitakyushu Association for Promoting Human Rights

Chihiro, the chief nurse in an intensive care nursing home, expects her new co-worker Naoya to do his job, but is soon disappointed - he blurts out inappropriate comments, he can't follow directions, and he's hard to talk to. One day Naoya's patient, a former university professor, falls down and slips into unconsciousness. Naoya doesn't come to work. The next day, his mother comes to the nursing home with her son's letter of resignation, explaining that he suffers from Asperger syndrome.

B プログラム アイデンティティをもとめて

  • 12:40
  • 優秀作品賞(準グランプリ)
    Excellent Film Award (Semi-Grand Prix)

ひとまずすすめ (30分)
Waltz of the Turtle (30min.)

ひとまずすすめ

製作:
柴田啓佑

市民課の戸籍係として働く花村美幸。彼氏なし、父と二人暮らしの美幸は三十歳を前に突如「結婚」や「家族」の問題に直面する。今のままではいけないと悩む女性を等身大で描く。

Production:
Keisuke Shibata

Working in the busy Community Services Division at a municipal office is laid back employee Miyuki Hanamura. Nearly 30, with no boyfriend, and living with her father, Miyuki thought her days march on in a steady, dull progression. Suddenly Miyuki is faced with a problem that has her reevaluating her life: "I can't keep on living like this, but where do I begin to change?" There's no guarantee that what awaits her is a brighter day, but all she can do is move forward.

  • 13:11
  • 部門優秀賞【パーソナル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Personal Communications

拝啓アトム (39分)
Dear Atom (39min.)

拝啓アトム

製作:
吉池巨成(日本大学芸術学部映画学科)

リサイクルショップでバイトする高校生・仲田悟は、ある日、ひょんなことから拳銃を手に入れてしまう。大人との境目で葛藤する少年の不安定さと肥大化した自己を描く。

Production:
Naoshige Yoshiike(NIHON UNIVERSITY COLLEGE OF ART)

Satoru Nakata is a high schooler working in a recycle shop. Among his coworkers are ex-motorcycle gang member Kondo and Mamoru, a classmate rumored to be gay. His mother has a young boyfriend. Feeling bored with his daily life, Satoru sinks into apathy. One day, a certain incident makes him take up a handgun…

  • 13:51
  • 部門優秀賞【パーソナル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Personal Communications

ふざけるんじゃねえよ (40分)
KIM (40min.)

ふざけるんじゃねえよ

製作:
清水俊平(多摩美術大学造形表現学部映像演劇学科)

「在日が嫌い」と話す男、金は利き腕を故障した在日の元ボクサーで、今日も生活保護費で女を買った。買われた女、櫻はDVという現実に抗うように金を愛する。朝鮮と日本、破滅的な男女が書き殴る、反抗のメロドラマ。

Production:
Shumpei Shimizu(Tama Art University - Department of Moving Images and Performing Arts)

"I hate Zainichi Koreans." Mr. Kim is a third generation Korean living in Japan and former pro boxer who has lost strength in his dominant arm. Using his welfare money, he buys a prostitute. The prostitute, Sakura, is a Japanese woman who suffers from physical abuse at the hands of her husband. Mr. Kim, who is attracted to her motherly nature, and Sakura learns to love again with each encounter she has with him. This story is a tale of rebellion enacted by two people bent on destruction.

  • 14:32
  • 部門優秀賞【パーソナル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Personal Communications

ジンノーシャ ア (19分)
Shennong's Ladder (19min.)

ジンノーシャ ア

製作:
リャオ・チン(早稲田大学 大学院国際情報通信研究科)

中国を旅行中に湖北省巴東県で船の漕ぎ手に恋をしてしまった日本人女性。結婚を迫るが、すでに妻もある男は拒否する。やがて、彼女の父も知るところとなる。中国と日本の文化の齟齬を描く。

Production:
Liao Qing(Graduate School of Global information and Telecommunication Studies, Waseda University)

This tale is based on a true story is set in the early '90s. A Japanese woman visits a small town in Hubei Province, which at the time took 48 hours to get to from Beijing. Surrounded by the sacred mountains, she falls in love with a man paddling a boat. She loves him as intensely Westerners coming to Japan for the first time did the country.

  • 14:52
  • 部門優秀賞【パーソナル・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Personal Communications

マシュマロ×ぺいん (40分35秒)
Marshmallow × Pain (40min. 35sec.)

マシュマロ×ぺいん

製作:
ふくだみゆき

元彼のことが忘れられない29歳の真希。そんな真希の部屋に彼女の浮気調査をする謎の男が突然現れ、二人のおかしな共同生活が始まる。二人の会話がコミカルで面白い恋愛ドラマ。

Production:
Miyuki Fukuda

Maki is a 29-year old serial part-timer. Unable to forget her ex-boyfriend, she wallows her way through each day. One day Maki meets a mysterious man, Hayashi, who is trying to find out if his girlfriend, who lives above Maki, is being unfaithful to him. Claiming he wants to live in her apartment to conduct his investigation, Maki isn't sure what to make of him. They begin living together, and…

  • 15:35~16:25(50分)

トークセッション
女性たちが短編映像をもっと面白くする?!

出演:
山上 梨香 氏(『秋桜の咲く日』脚本)
鈴木 わかな 氏(『UBUGOE』演出)
片岡 希 氏(『鬼来迎』演出)
ふくだ みゆき 氏(『マシュマロ×ぺいん』演出)
司会:
中嶋 清美(映文連事務局長)

C プログラム 企業の多様なこころみ

  • 16:40
  • 優秀作品賞(準グランプリ)
    Excellent Film Award (Semi-Grand Prix)

UBUGOE (25分)
UBUGOE (25min.)

UBUGOE

製作:
(株)電通クリエーティブX
クライアント:
九州朝日放送(株)

創立60周年を迎えたテレビ局KBCのために制作された、赤ちゃんの産声で音楽をつくるドキュメンタリー。妊婦さんたちの出産に立ち会い、産声を収録。生きる喜びに満ち溢れた音楽が誕生する。

Production:
DENTSU CREATIVE X INC.
Client:
KYUSHU ASAHI BROADCASTING CO.,LTD.

"UBUGOE" is a documentary about making music from a baby's first cry. For their 60th anniversary TV broadcaster KBC ran a program in which they attended babies' births, recording their first cries. This program gave people both the strength to live and hope for the future. The sounds of the first cry represented life itself. Intertwined with orchestral music, this moving program made audiences think on the joy of life.

  • 17:06
  • 優秀企画賞
    Award for Design Excellence

リクナビが君にできること (3分30秒)
Rikunavi ~What I Can Do for You~ (3min. 30sec.)

リクナビが君にできること

製作:
(株)電通テック
クライアント:
(株)リクルートキャリア

就活(就職)は人生の大きな岐路でありながら、どう進めていいのかわからない学生は多い。霧の森の中をひた走る彼らのイメージに、リクナビのメッセージを重ねて表現する。

Production:
DENTSU TEC INC.
Client:
Recruit Career Co.Ltd.

Searching for employment is one of life's big crossroads. Many students don't know how to prepare for it, or how to go about their job search. Rikunavi offers three solutions for students who don't know where to begin. This video shows how Rikunavi can help students in a simple story format. Using text and computer graphics to relate ideas, viewers will gain a deeper understanding and impression of "What Rikunavi can do for you."

  • 17:11
  • 優秀企画賞
    Award for Design Excellence

世界をかえる情熱。 (10分32秒)
Passion to Change the World (10min. 32sec.)

世界をかえる情熱。

製作:
りえぞん企画(株) / (株)ティー・ワイ・オー
クライアント:
丸紅(株)

丸紅のビジネスを資源、インフラ、生活、環境の4つの分野で紹介している。国内外のプロジェクトの最前線で働く社員たちの情熱や、挑戦し続ける姿を伝える会社紹介映像。

Production:
Liaison Planning Inc.
TYO Inc.
Client:
Marubeni Corporation

In this PR video the Marubeni Group is introduced, highlighting four aspects of their business: resources, infrastructure, lifestyle, and sustainability. The film follows Marubeni's operations in five countries (Australia, Oman, America, Brazil, and Japan) over two months. Audiences will see front-line projects as though they are there themselves. In addition to highlighting Marubeni's strengths, the film will introduce seven employees who are passionate about their work and willing to take on new challenges.

  • 17:23
  • 優秀企画賞
    Award for Design Excellence

子どもたちへの贈り物 Our ALTs and ourselves (16分)
The Gift to the Children Our ALTs and ourselves (16min.)

子どもたちへの贈り物 Our ALTs and ourselves

製作:
(株)インタラック

学校教育の現場にALT(外国語指導助手)を送る業務を行っているインタラック。青森県下北半島東通村の小学校に赴任してきた一人のALTをモデルにきめ細かなサービスを紹介する。

Production:
Interac Co., Ltd.

This film is set in Higashidori, Shimokita Peninsula, Aomori Prefecture, where a refreshing sea breeze blows. An American, Shawn, walks through the gates of an elementary school. He is an ALT (Assistant Language Teacher) dispatched by Interac Co., Ltd. During class time, he speaks exclusively in English to the children, and they talk excitedly back to the blueeyed man. How do ALTs and Interac create such a lively classroom environment? This film tells us what teaching true international communication is all about.

  • 17:40
  • 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Corporate Communications

Wonders! by Panasonic 看板篇 (1分10秒)
"Wonders by Panasonic!" Signboard Ver. (1min. 10sec.)

Wonders! by Panasonic 看板篇

製作:
(株)モンタージュ
クライアント:
パナソニック(株)

新たなブランド戦略として登場したキャッチフレーズ「Wonders! by Panasonic」を映像化。ワクワク・ドキドキするような驚きを生み出していくことをイメージした作品。

Production:
MONTAGE inc.
Client:
Panasonic Corporation

Panasonic's corporate image rebranding strategy, encapsulated in the slogan "Wonders! by Panasonic" has shown the corporate world how the company has shifted from their original strategy to one focusing on home and mobile technologies aimed at the B to B market. This video highlights Panasonic's rebirth into a company that provides wonderful and exciting surprises for the world.

  • 17:42
  • 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Corporate Communications

東京モーターショー2013 ダイハツブース プロモーション映像 KOPEN/DECADECA/FC凸deck (10分)
Tokyo Motor Show 2013 Daihatsu Booth Promotion Movie (10min.)

東京モーターショー2013 ダイハツブース プロモーション映像  KOPEN/DECADECA/FC凸deck

製作:
(株)電通テック
クライアント:
ダイハツ工業(株)

東京モーターショー2013ダイハツブースのコンセプトカーKOPEN・DECADECA・FC凸deck3車種の世界観、訴求ポイントをそれぞれ特色あるCGで映像化した作品。

Production:
DENTSU TEC INC.
Client:
DAIHATSU MOTOR CO., LTD

This is a concept promotion video produced for Daihatsu's exhibit at the Tokyo Motor Show, 2013. It shows visuals of concept vehicles that could not be displayed at the show so convention goers can get a feel for the worldview, and salient features of the KOPEN, DECADECA, and FC 凸deck models.

  • 17:53
  • 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Corporate Communications

BASELWORLD 2013 CITIZEN “FROZEN TIME” 120日間の記録 ~The time begins to start~
(8分20秒)
BASELWORLD 2013 CITIZEN "FROZEN TIME" A 120-Day Document (8min. 20 sec.)

BASELWORLD2013 CITIZEN “FROZEN TIME” 120日間の記録  ~The time begins to start~

製作:
(株)HIROBA
クライアント:
シチズン時計(株)

BASELWORLD2013にて行われた時計を動かすための根幹的な部品である「地板」を用いた田根剛氏のインスタレーション「Frozen Time」の制作行程を追ったドキュメンタリー。

Production:
HIROBA Co., Ltd.
Client:
CITIZEN WATCH CO.,LTD.

This documentary follows the creation of architect Tsuyoshi Tane's installation for Citizen's, "Frozen Time," exhibit at BASELWORLD 2013. Citizen watches cannot function without the movement plates that form the core of the watch. This film shows how the Citizen installation was created, how BASELWORLD served as a global stage to spread their message, and how that message was perceived by visitors. This is a 120 day record of the exhibit from conception to completion.

  • 18:03
  • 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
    Outstanding Performance Award for Corporate Communications

リクルートポイント 「すべての人生が、すばらしい。」篇 (2分)
Life is not a Marathon (2min.)

リクルートポイント 「すべての人生が、すばらしい。」篇

製作:
パドル(株)
クライアント:
(株)リクルートホールディングス

「人生は、マラソンだ。」「でも、本当にそうか?」街中のコースを走り抜けるマラソンランナーがそれぞれ“自分の道”に突き進んでいく。企業メッセージをビックビジュアルで表現した映像。

Production:
PADDLE INC.
Client:
Recruit Holdings Co.,Ltd.

In the middle of a city marathon a narrator states, "Life is a marathon". One runner stops, turning to face the audience and replies with, "But is it really?" Suddenly, the other runners scatter in different directions, running for their own goals with "Do You Hear the People Sing?" from Les Miserables playing in the background. This video illustrates Recruit's corporate message on a large-scale using dynamic visuals.

  • 18:06
  • 経済産業大臣賞
    Ministry of Economy, Trade and Industry, Minister's Award

Grand Seiko PV 人生時計 (2分52秒)
Grand Seiko Promotion Movie “Celebrate Every Moment” (2min. 52 sec.)

Grand Seiko PV 人生時計

製作:
(株)東北新社
クライアント:
セイコーウオッチ(株)

社会人になってから年老いるまで、生涯身につける腕時計。“生活の情景”や“周囲の音響”を走馬灯の如く重ねながら、グランドセイコーの確固たる商品力をアピールする。

Production:
TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION
Client:
SEIKO WATCH CORPORATION

This short story follows the life of an unnamed Seiko Grand watch owner he goes through life - from the time he started working at age 23 to his present as an old man. His life is revealed in snippets of sight and sound, marked by his watch, which has faithfully kept time throughout the all these moments. "Forget Rolex or Omega. Seiko is made in Japan, for Japanese."

上映作品

アワード上映会日程

東京会場

表彰式
[日時]
2014年11月17日(月)
13時30分開始
[会場]
国立新美術館講堂
上映会
[日時]
2014年11月18日(火)-19日(水)
10時15分開始
[会場]
シネマート六本木

沖縄、大阪、札幌は、受賞作品の中から10作品程度の上映となります。2015年1月~2月の開催を予定しています。

ICFS上映会日程

東京会場

上映会
[日時]
2014年11月18日(火)
18時30分開始
[会場]
シネマート六本木

後援

  • 文部科学省
  • 経済産業省
  • 東京都
  • 映像産業振興機構
  • 日本映画テレビ技術協会
  • 日本アド・コンテンツ制作社連盟
  • 日本ポストプロダクション協会
  • 日本映画撮影監督協会
  • 日本映画テレビ照明協会
  • 高度技術社会推進協会
  • 毎日新聞社
  • 日本経済新聞社
  • 映像新聞社
  • ユニ通信社
  • (順不同)
  • 助成:芸術文化振興基金
  • 助成:芸術文化振興基金  CoFesta2014

主催

  • 公益社団法人 映像文化製作者連盟
  • TEL 03-3662-0236

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