11月29日(木) 【会場】 富士フイルム西麻布本社1階ホール(会場図)
E プログラム コーポレート映像の今
- 10:05
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
『花王120年「よきモノづくり」の系譜』 81分
『Kao-120 Years History of Yoki-Monozukuri』 81min.
- 製作:
- 花王クリエーティブハウス(株)
- クライアント:
- 花王(株)
「花王石鹸」が発売されて120年を記念し、花王の創業から今日に至るまでの歩みを映像でつづる社史。多くの方に、花王の足跡と企業精神を伝えるために制作された。
- Production:
- Kao Creative house Corporation
- Client:
- Kao Corporation
Kao is a leading global manufacturer of beauty care products and this is the story of their 120-year history told in 8 chapters. Using the digital technology and computer graphics, the old photographs, videos and documents in Kao Museum archive are brought back to life. Looking at both the present and the past, this film considers the true meaning of their 120-year history.
- 11:27
- 企画奨励賞
Award for Design Promotion
『トクヤマ100周年ビジョン「挑戦と変革」』 16分
『The Centennial Vision』 16min.
- 製作:
- メディアフォーユー(株)
- クライアント:
- (株)トクヤマ
化学メーカーのトクヤマは創立100周年に向けてビジョンを打ち出した。高い目標を達成するために行われる「挑戦と変革」への取り組みを描いたビジネスドキュメンタリー。
- Production:
- media for you inc.
- Client:
- Tokuyama Corporation
Tokuyama Corporation is a chemical manufacturer, celebrating its 100th anniversary in 2018. "The Centennial Vision" is their roadmap for becoming a global company with a sustainable competitive edge. This means some challenging times ahead for them but they are determined to achieve and succeed through "Challenge and Revolutionary Development". The film captures business expansion, brains behind the transformation and employees who are making a real difference on the ground.
- 11:43
- 企画奨励賞
Award for Design Promotion
『スカパーJSAT 東日本大震災復興支援映像 Joins the Sky, Joins the Heart』 8分
『Connecting People with Links to the Sky ~Responses to the Great East Japan Earthquake~』 8min.
- 製作:
- (株)日テレ アックスオン
- クライアント:
- スカパーJSAT(株)
東日本大震災で全てのライフラインが断絶した中、いち早く復旧した通信。その知られざる宇宙(そら)からの通信支援を追う。スカパーJSAT、東日本大震災復興支援ドキュメント。
- Production:
- AX-ON Inc.
- Client:
- SKY Perfect JSAT Corporation
Great East Japan Earthquake caused damages on an unprecedented scale, destroying all means of communication infrastructure in the disaster-stricken areas. Sky Perfect JSAT decided to use their satellite communication systems to help people who have been cut off from all manners of communication. This is a documentary of their relief operations from the outer space.
- 11:51
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
『日立の挑戦 中東初のモノレールをUAEドバイへ「運ぶ」』 16分29秒
『Hitachi Group Logistics for the Middle East's First Monorail in Dubai, UAE』 16min.29sec.
- 製作:
- (株) Kプロビジョン
- クライアント:
- (株)日立製作所 / 日立インターメディックス(株)
アラブ首長国連邦のドバイへ中東初のモノレールを輸出するにあたって、それを輸送するプロたちの挑戦を追った2年間のドキュメント。目的達成の背後には綿密な計画があった。
- Production:
- K-PROVISION Co., Ltd.
- Client:
- Hitachi, Ltd.
Hitachi Intermedix Co., Ltd.
The first monorail line in the Middle East was inaugurated on the Palm Jumeirah island in Dubai, United Arab Emirates, in April 2009. For 2 years leading up to the monorail opening, Hitachi Group Logistics worked on the first-of-its-kind monorail project in the Middle East. This is a documentary of their journey from Kasado Works Plant in Yamaguchi Prefecture to Dubai.
- 12:09
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
『カルピスソーダ学園宇宙部 僕らは宇宙へ行けソーダ』 18分14秒
『Calpis Soda Webmovie "Go into space!"』 18min.14sec.
- 製作:
- (株)東北新社
- クライアント:
- カルピス(株)
高校生たちのCM出演の記録に密着ドキュメントしたWeb用ショートムービー。和歌山県桐蔭高校科学部の部員たちは、宇宙への強い思いを抱き、過酷なトレーニングに耐えるが…。
- Production:
- TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION
- Client:
- Calpis Co., Ltd.
Commercial production staff visits Toin High School in Wakayama Prefecture, announcing to the surprised members of Science Club that they are to feature in the new Calpis Soda commercial. Physical exercise is not their strongest subject. However, they endure the training sessions but not leaving aside their passion for the outer space. Funny, yet moving documentary of youth and their passions.
- 12:28
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
『THREE MINUTE TRIP TO SAGA』 6分30秒
6min.30sec.
- 製作:
- パドル(株)
- クライアント:
- 佐賀県
佐賀県の国際広報PRビデオ。コンセプトは「アヴァンギャルド・カントリーサイド/挑戦する田舎」。これまでにない自治体ビデオを目指し、佐賀出身のクリエイターが中心となって製作した。
- Production:
- paddle.
- Client:
- Saga Prefecture.
An official promotional video of Saga Prefecture has a concept of "Avant-garde country side", and is produced by the creators from Saga. This is nothing like what you would expect from the Local Government video. Showing this video at events and conventions will not only make an imprint in people's minds but also helps to make small talk.
- 12:35
- 優秀技術賞
Award for Technological Excellence
『旭硝子 未来のSMART LIFE』 8分
『Living in the future』 8min.
- 製作:
- (株)モンタージュ
- クライアント:
- 旭硝子(株)
旭硝子の技術力によって拡がるガラスのもつ可能性が、未来の人々の暮らしの、特に自動車と家庭の中でどのように貢献できるのかを、デザイン化されたフルCGで表現した映像。
- Production:
- MONTAGE inc.
- Client:
- ASAHI GLASS CO., LTD.
The ways in which Asahi Glass' technology broadens the possibility of glass and how it can contribute to people's lives in the future are illustrated using computer graphics. They are not conceptual images of the far future. It is a vision for the near future supported by Asahi Glass' advance technologies and their forward-looking strategies.
- 12:43
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
『東京モーターショー2011 YAMAHAコンセプトモデルムービー』 7分
『TOKYO MOTOR SHOW 2011 YAMAHA CONCEPT MODEL MOVIE』 7min.
- 製作:
- (株)電通テック
- クライアント:
- ヤマハ発動機(株)
"あしたらしい風。"をテーマに、パーソナルモビリティ(コンセプトモデル)の世界観を醸成。若い女性や夫婦など、ユーザー各々の楽しみ方を爽やか音楽と軽快な画面構成で展開。
- Production:
- DENTSU TEC INC.
- Client:
- YAMAHA MOTOR CO., LTD.
Without disturbing the peace and quiet of early morning, a young woman rides her electric scooter around town and taking pictures. An elderly couple is enjoying exploring the town on their foldable electrically power assisted bicycles and a young man is having a great time on his 125cc motorcycle. YAMAHA unveils new personal mobility vehicles using lively scene composition and feel good music in the background.
- 12:50
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
『すみだ地域ブランド戦略PR映像 認証商品23/グルメセレクション14/ものづくりコラボレーション』 13分
『Sumida Area Brand Strategy Promotion Movie』 13min.
- 製作:
- (株)デジタルスタジオ・ジャパン
- クライアント:
- すみだ地域ブランド推進協議会 / 墨田区産業観光部産業経済課
認証商品23、グルメセレクション14、ものづくりコラボレーションとテーマに沿った映像表現をとり、東京スカイツリー開業を機に、区内の優れた商品など魅力を発信するPR映像。
- Production:
- Digital Studio Japan, Inc.
- Client:
- Sumida Area Brand Strategy Promotion Council
Economic Development Section, Sumida City Office
With the opening of Tokyo Sky Tree, the local government drew up a strategy to raise brand recognition for the Sumida area. There are 3 parts to this film. "23 Certified Products" has a simple scene composition but accentuates the quality of the products. In "Gourmet Selection 14", the images simply make your mouth water. "Monozukuri Collaboration" features interviews and exhibition of craftsmanship.
- 13:03
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
『伝えあい、わかちあい、響きあうために』 15分
『To Communicate, Share and Connect』 15min.
- 製作:
- (株)パラゴン
- クライアント:
- キヤノン(株)
キヤノンの全貌−事業、R&D、生産、販売、環境からCSRまでコンパクトに伝える広報映像。多くの情報を、自社製品で撮影された美しい映像と端的なナレーションで紹介する。
- Production:
- PARAGON
- Client:
- CANON INC.
The film begins with the images of Canon's new EOS C300 launched in late 2011, followed by beautiful images of Canon's social and cultural support activities. The narration explains the common aspirations of people around the world, help many, exchange ideas and information, and care for others. Filming was done using Canon's products that this itself, is an evidence of their great technology and non-compromising quality.
- 13:18
- 優秀作品賞(準グランプリ)
Excellent Film Award (Semi-Grand Prix)
『SEIKO BASEL2012 GRAND SEIKO/SPORTURA』 3分12秒
3min.12sec.
- 製作:
- (株)東北新社
- クライアント:
- セイコーウオッチ(株)
SEIKO社の2種類の時計「GRAND SEIKO」と「SPORTURA」を、商品のもつ美しさと、時間軸との関わりのなかで躍動的に描き、日本のモノづくりの技術の高さを海外にアピールする。
- Production:
- TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION
- Client:
- SEIKO WATCH CORPORATION
Striking images of Watch Studio where Grand Seiko is made, put together with the images of "World of Simple and Inorganic" using glass and metal (mechanical watch parts), illustrates SEIKO's view of the world. On the other hand, the spirit of Sportura is presented by the images of flags, uniforms, training sessions, and supporters which are all associated to FC Barcelona. By tracing the everyday life in Barcelona in chronological order, the film shows an imperative role of watch in one's life.
- 13:22
- 経済産業大臣賞
Ministry of Economy, Trade and Industry, Minister's Award
『東京モーターショー2011 ホンダブース センター映像』 14分
『Tokyo Motor Show 2011 - Honda Booth Center Stage MOVIE』 14min.
- 製作:
- (株)電通テック
- クライアント:
- 本田技研工業(株)
「にんげんのきもちいいって なんだろう」というテーマに基づき研究所内のイメージを、ライブパフォーマンス演出と一体化した横長の100m大スクリーン映像に展開。
- Production:
- DENTSU TEC INC.
- Client:
- Honda Motor Co., Ltd.
The 100m x 3m widescreen shows behind-the-scenes of the Honda R&D, and the stage effects and display of concept-model automobiles let the Motor Show visitors to experience the booth concept of "What makes people feel good?" The images are working in conjunction with the zone themes, achieving seamless effects and creating a sense of unity inside the venue. A mixture of stop motion, computer graphics and the live dance performance.
表彰式
- [日時]
- 2012年11月26日(月)
13時30分開始 - [会場]
- 国立新美術館講堂
上映会
- [日時]
- 2012年11月27日(火)-29日(木)
10時開始 - [会場]
- 富士フイルム西麻布本社1階ホール
沖縄、大阪、仙台、札幌は、受賞作品の中から10数作品の上映となります。2013年1月~2月の開催を予定しています。
上映会
- [日時]
- 2012年11月29日(木)
14時開始 - [会場]
- 富士フイルム西麻布本社1階ホール
- 文部科学省 経済産業省
- 東京都 映像産業振興機構
- 日本映画テレビ技術協会
- 日本アド・コンテンツ制作社連盟
- 日本ポストプロダクション協会
- 日本映画撮影監督協会
- 日本映画テレビ照明協会
- 高度技術社会推進協会
- 毎日新聞社 読売新聞社
- 日本経済新聞社
- 映像新聞社 ユニ通信社
- (順不同)
- 助成:芸術文化振興基金
- 公益社団法人 映像文化製作者連盟
- TEL 03-3662-0236