11月19日(木)【会場】 ユーロライブ(会場図)
A プログラム 本をつくる約1時間35分
- 10:00
- 文部科学大臣賞
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Minister's Award
つつんで、ひらいて (94分)
book-paper-scissors(94min)
- 製作:
- 『つつんで、ひらいて』製作委員会
美しく刺激的な本づくりで多くの読者を魅了し、作家たちに愛されてきた装幀者・菊地信義。菊地の仕事を通して"本をつくること"を見つめた"ブックデザイン・ドキュメンタリー"。
- Production:
- "book-paper-scissors"production committee
Book binder and designer Nobuyoshi Kikuchi has worked on more than 15,000 books and led Japan's book design world for over 40 years. The movie explores the origin of craftsmanship by carefully following the bookmaking process, from Kikuchi designing each book by hand to the printing and binding.
B プログラム アニメーションの可能性約1時間55分
- 11:50
- 優秀クリエイター賞
Award for Creative Excellence
Birth-めぐるいのち- (28分)
Birth - The Cycles of Life-(28min)
- 製作:
- 若見ありさ(CHILD POKKE)
出産を軸にした体験談を映像化したアニメーションのオムニバス作品シリーズ。島の集落で自然とともに育った女性が、助産師となるお話「山の向こうで子どもが産まれた」等。
- Production:
- Arisa Wakami (CHILD POKKE)
“Birth - The Cycles of Life-”is the third film in a documentary animation series on real experiences related to childbirth. A story about a woman who grew up with nature in an island village becoming a midwife "The child was born in the other side of the mountain".
- 12:19
- 部門優秀賞【パーソナル・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Personal Communications
かたのあと (4分)
The Mark of EMI(4min)
- 製作:
- ふるかわはら ももか(東京造形大学)
友達のえみちゃんが夢に出てきた。とてもびっくりして、この日はえみちゃんをちゃんと見られなかった。同性への性の意識を、高校生の日常のなかに描いたアニメーション。
- Production:
- Momoka Furukawahara(Tokyo Zokei University)
My friend Emi appeared in my dream. I was so surprised that I couldn't properly look at Emi that day.It is a 2D animation depicting sexual awareness toward a friend of the same sex in the daily life of a senior high school student.
- 12:24
- 最優秀作品賞(グランプリ)
Best Film Award (Grand Prix)
ごん GON, THE LITTLE FOX (28分)
GON, THE LITTLE FOX(28min)
- 製作:
- 太陽企画(株) / エクスプローラーズ・ジャパン(株)
いたずら狐のごんは、兵十が捕ったウナギを盗み、そのせいで兵十の母親が亡くなったと悟り後悔する… 「ごんぎつね」に新解釈を加えて制作したストップモーションアニメ。
- Production Company:
- TAIYO KIKAKU Co., Ltd. / EXPLORERS JAPAN, Ltd
When Gon, a playful orphaned fox, finds that young Hyoju has lost his mother, he tries to comfort him and make amends for his own earlier mischiefs by secretly bringing small gifts to the boy every day. But Hyoju doesn't realize who is behind the anonymous gifts, and the two are headed for a heartbreaking climax.
- 12:55~13:45(50分)
トークセッション I
「アニメーション 創作の秘密」
- 出演予定:
- 八代健志(「ごん GON, THE LITTLE FOX」監督)
若見ありさ(「Birth-めぐるいのち-」製作・監督)
ふるかわはら ももか(「かたのあと」監督)
- モデレーター:
- 和田敏克(東京造形大学 准教授)
C プログラム コーポレート映像 I 様々な企業史約1時間40分
- 14:00
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
安全の防人 起つ! ~非破壊検査誕生の物語~ (29分)
Guardian of Safety, Stand up The Story of Non-Destructive Inspection Co., Ltd.(29min)
- 製作:
- (株)ytv Nextry
- クライアント:
- 非破壊検査(株)
非破壊試験を使った検査サービスの会社を日本で初めて創設した山口多賀司氏。氏の会社創業に至るまでの物語を舞台化、そして映像化するという新たな表現を模索した作品。
- Production:
- ytv Nextry Co.,Ltd.
- Client:
- Non-Destructive Inspection Co., Ltd.
Takashi Yamaguchi originated Japan's first business based on non-destructive inspection and founded the Non-Destructive Inspection Co., Ltd. Based on a play, the work tells the story of how Yamaguchi's encounter with a certain man after the end of World War Two led to the company's foundation in 1957.
- 14:30
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
海を渡ったしょうゆ キッコーマン100年 野田から世界へ (49分)
Soy Sauce that Seasoned the World 100 Years of Kikkoman-From Noda to the World(49min)
- 製作:
- (株)NHKエンタープライズ
- クライアント:
- キッコーマン(株) / キッコーマン国際食文化研究センター
創業以来、数多の困難を乗り越えナショナルブランドへと成長し100周年を迎えたキッコーマン。次の世紀に向け「食文化の国際交流」をモットーに更なる進化を続けていく。
- Production:
- NHK Enterprises,Inc.
- Client:
- Kikkoman Corporation / Kikkoman Institute for International Food Culture
Since soy sauce brewers in Noda and Nagareyama in Chiba Prefecture merged to form a company in 1917, Kikkoman has industrialized and modernized soy sauce making. It has globalized soy sauce and diversified business to meet consumer needs. Kikkoman will take on challenges to keep evolving for the next 100 years.
- 15:20
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
茶子の駅員物語 (16分)
Chako, station staff story(16min)
- 製作:
- (株)シグレゴコチ
- クライアント:
- 秩父鉄道(株)
入社2年目の女性駅員・茶子は、実は人間に化けた「猫」である。秩父鉄道のとある駅を舞台に繰り広げられる、個性豊かな4人の駅員による、ちょっと不思議なストーリー。
- Production:
- shiguregokochi,INC.
- Client:
- Chichibu Railway Co.,Ltd.
Sanae Chako is a second-year station worker. Her colleagues don't know, but she is a cat in the form of a woman. She cannot turn back into a cat if she falls in love with a human. She was certain she would never fall for a human. A slightly weird story of four unique station workers on the Chichibu Railway.
D プログラム コーポレート映像 II 未来をほる約2時間15分
- 16:00
- 優秀作品賞(準グランプリ)
Excellent Film Award (Semi-Grand Prix)
協創の森コンセプトムービー〔現場篇〕 (4分)
"Kyōsō-no-Mori" Concept Movie(4min)
- 製作:
- (株)CNインターボイス
- クライアント:
- (株)日立製作所
自然に囲まれたオープンな空間で、新たなイノベーションの種を創出する協創の森を、ドローンでワンカット風に回遊撮影し、総勢300名もの日立製作所社員が登場する作品。
- Production:
- CN-INTERVOICE INC.
- Client:
- Hitachi, Ltd.
Using the dynamic movements of a micro drone, the work captures the lively atmosphere at Kyōsō-no-Mori, where seeds of innovation are fostered in an open environment surrounded by nature. A total of 300 employees appear in the work to show the company's vigor as it works as one to unlock the future.
- 16:05
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
知らなかった自分が、そこにいた。 (1分30秒)
Discovering a new "me"(1min.30sec.)
- 製作:
- (株)ロボット
- クライアント:
- (株)早稲田アカデミー
主人公は中学3年生。受験勉強をきっかけに、勉強への向き合いかたや友達・家族との関係性などが変化していく。“受験生あるある”をまじえながら描いたブランドムービー。
- Production:
- ROBOT COMMUNICATIONS INC.
- Client:
- WASEDA ACADEMY CO., LTD.
The protagonist is a girl in the final year of junior high. Her attitude toward study and relationship with friends and family gradually change as she studies to get into high school. Students can relate to her through the comical depiction of things that commonly happen to anyone studying for entrance exams.
- 16:07
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
ここではないどこかで じゃらん30周年特別記念フィルム (10分)
Somewhere Not Here(10min)
- 製作:
- (株)AOI Pro.
- クライアント:
- (株)リクルートライフスタイル
じゃらん創刊30周年を記念したショートフィルム。「旅」のもつ多角性を、東京と北海道という遠く離れた場所を旅する男女を交錯させながら、立体的に表現した短編作品。
- Production:
- AOI Pro. Inc.
- Client:
- RECRUIT LIFESTYLE CO., LTD.
Yuki, a teenager from Hokkaido, visits Tokyo and meets university student Hikaru. Machiko from Tokyo enjoys a chat with inn owner Michio in Hokkaido. Michio is Yuki's father. Machiko is Hikaru's mother. The parent-child relationships change after the journeys. To travel is to reappreciate where you are now and familiar people.
- 16:18
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
SBKK ブランドムービー「REAL」篇 (3分51秒)
The brand movie of SBKK " REAL "(3min.51sec.)
- 製作:
- (株)ギークピクチュアズ
- クライアント:
- ソフトバンク(株)
少年は来る日も来る日も、大人になってからも、空に向けてビー玉を透かす。ついに夢を叶えることができた少年の姿と、ソフトバンクの存在を重ねてビジュアライズした映像。
- Production:
- GEEK PICTURES Inc.
- Client:
- SoftBank Corp.
“We won't just dream it. We'll make it a reality.” The movie portrays the purpose of SoftBank's existence. A boy looks at the sky through a marble. What future does he see? He grew up and realized his dream of living on another planet. The boy and the slogan“ →REAL” represent the company's mission.
- 16:23
- 部門優秀賞【コーポレート・コミュニケーション部門】
Outstanding Performance Award for Corporate Communications
Revive the legend ’81 RGΓ XR35 (17分25秒)
Revive the legend ’81 RGΓ XR35(17min.25sec.)
- 製作:
- (株)イメージサイエンス
- クライアント:
- スズキ(株)
スズキの倉庫に眠っていたRGΓ(XR35)。1981年のロードレース世界選手権で11戦8勝をあげた最強マシン。そのマシンをスズキの現役社員エンジニアがリビルドする工程を描いた。
- Production:
- IMAGE SCIENCE,INC.
- Client:
- Suzuki Motor Corporation.
RGΓ(XR35) is a most powerful machine that won eight out of the 11 races in the 1981 Grand Prix motorcycle racing season. The video follows the process of current Suzuki engineers rebuilding the machine that lay idle in a warehouse, along with interviews with former Suzuki engineers and mechanics.
- 16:41
- 企画奨励賞
Award for Design Promotion
苦汁じゃないよ☆NIGARIだよ! (3分30秒)
It’s not KUJU, it’s NIGARI!(3min.30sec.)
- 製作:
- (株)ティーアンドイー
- クライアント:
- 赤穂化成(株)
赤穂筋肉浪士という架空のアイドルユニットが、にがりPRソングを歌番組で披露するという設定。“にがり”のアピールポイントを、歌とダンスに合わせて楽しく伝える映像。
- Production:
- T & E Inc.
- Client:
- AKO KASEI CO., LTD.
A fictitious boy's group named “Akō Kinniku Rōshi” promotes nigari (bittern) with a song “It's not KUJU (bitterness), it's NIGARI”. Masculine men merrily perform an original song and dance to raise the profile of nigari, which has a subdued presence in the stores.
- 16:45
- 企画奨励賞
Award for Design Promotion
貨物鉄道輸送ってなあに? (13分24秒)
What is freight rail transport?(13min.24sec.)
- 製作:
- (株)文化工房
- クライアント:
- 日本貨物鉄道(株)
貨物鉄道について、より知ってもらうため、興味を持ってもらうために、貨物鉄道が何をどうやって運んでいるのか、役割、仕組みなどをアニメーションで紹介する映像作品。
- Production:
- Bunkakobo, inc.
- Client:
- Japan Freight Railway Company.
In this animation, siblings Kai and Momo learn about freight rail transport with Old Man Spud, who is a potato elf. It shows what the trains carry and how, by combining animated and live-action images.
- 16:59
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
街に出よう。頭を使おう。 (1分)
Hit the streets. Use your intellect.(1min)
- 製作:
- パドル(株)
- クライアント:
- 事業構想大学院大学
経営者たちは、常に考え続けることによって、街に溢れる偶然目にしたものをヒントとして、そこから構想して事業を作り出している。その構想を疑似体験させる映像企画。
- Production:
- paddle inc.
- Client:
- The Graduate School of Project Design
Flight route maps inspired a delivery business, patterns in the game of go led to an information processing technology, origami was applied to panels for space, the mechanism of autumn leaf colors inspired erasable ink. The examples visualize the university's call to go look for the ideas on the streets.
- 17:01
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
myblu 家族の喫煙ロスタイム (3分24秒)
myblu Family Lost Time by smoking(3min.24sec.)
- 製作:
- (株)スターランドコミュニケーション
- クライアント:
- インペリアル・ブランズ・ジャパン(株)
サッカーの審判風のロスタイムキーパーが、ある家族の前に現れて時計をチラチラ見ながら、ぴったりマーク。計測していたのは、父の喫煙による家族のロスタイムだった。
- Production:
- Starland Communication Inc.
- Client:
- Imperial Brands Japan
By calling the family time lost to smoking“ smoking stoppage time” and visualizing time, the work evokes realization and empathy in smokers and non-smokers. It aims to form a brand image of a company that contributes to solving social issues by proposing a future undivided by cigarette smoke.
- 17:05
- 優秀企画賞
Award for Design Excellence
東京モーターショー2019 ヤマハ発動機 アニメーション 人はもっと幸せになれる。 (2分31秒)
Tokyo Motor Show 2019 Yamaha Motor Animation There Is Greater Joy Yet to Come(2min.31sec.)
- 製作:
- (株)電通ライブ / (株)MOTION
- クライアント:
- ヤマハ発動機(株)
YAMAHAの思想を、イマジネーションをかき立てるアニメーションとストレートにメッセージを伝える歌で紡いだ、“感じる”ビジュアルコミュニケーションを目指した作品。
- Production:
- DENTSU LIVE INC. / MOTION Inc.
- Client:
- Yamaha Motor Co., Ltd.
A woman is voicing her thoughts toward the camera, followed by scenes of people using various Yamaha vehicles, from its first motorbike YA-1 to its latest products. Yamaha's messages are inserted in the form of superimposed text, ending with the catch copy“ There is Greater Joy Yet to Come”.
- 17:08
- 経済産業大臣賞
Ministry of Economy, Trade and Industry, Minister’s Award
トヨタイムズ (64分)
TOYOTA TIMES(64min)
- 製作:
- (株)KEY pro. / (株)AOI Pro.
- クライアント:
- トヨタ自動車(株)
香川照之氏自ら小型カメラで撮影しながら、事前に伝えられる最低限の情報を頼りに、現場で感じたことをリアルに取材をし、自分の言葉で視聴者に伝えていく広告・広報映像。
- Production:
- KEY pro INC. / AOI Pro. Inc.
- Client:
- TOYOTA MOTOR CORPORATION
Actor Teruyuki Kagawa carries a small camera and does the reporting himself. Relying on the minimal amount of information he is given beforehand, Kagawa realistically goes about his reporting based on what he thinks and feels on-site, and conveys his findings to viewers in his own words.
表彰式
- [日時]
- 2020年11月18日(水)
13時30分開始 - [会場]
- 国立新美術館講堂
表彰式の模様は日経チャンネルで配信されますのでこちらをご覧ください。
上映会
- [日時]
- 2020年
11月19日(木)10時00分開始
11月20日(金)10時00分開始 - [会場]
- ユーロライブ
大阪、札幌等は、受賞作品の中から15作品程度の上映となります。2021年1月~2月の開催を予定しております。
上映会
- [日時]
- 2020年11月19日(木)
19時開始 - [会場]
- ユーロライブ
- 文部科学省
- 経済産業省
- 東京都
- 映像産業振興機構
- 日本映画テレビ技術協会
- 日本アド・コンテンツ制作協会
- 日本ポストプロダクション協会
- 日本映画撮影監督協会
- 日本映画テレビ照明協会
- デジタルコンテンツ協会
- 毎日新聞社
- 日本経済新聞社
- 朝日新聞社
- 読売新聞東京本社
- 映像新聞社
- ユニ通信社
- (順不同)
- 助成:芸術文化振興基金
- 公益社団法人 映像文化製作者連盟
- TEL 03-3662-0236